Turrapport Trollhola på Husevågøy 19.05.2019

Trollhola
Trollhola Foto: Tonje Elisabeth Husevåg

Vi møttes kl 12.00 på fergekaia i Måløy. Ca 12 stk, to ledere inkludert, møtte i Måløy. Det kom i overkant av 20 stk fra Bremangersiden, og de var der et par timer før oss. Ei kom helt fra Stryn og hadde overnattet i telt i Husevåg. Vi hadde også med oss stimerkesjef og innbygger i bygda: Helga Husevåg.

Vi fylte opp bilene på kaia på Husevågøy og kjørte til Husevåg. Vi satte fra oss bilene og gikk mot stien. Der møtte vi halve flokken fra Bremanger ventende på oss. Den andre halvdelen var tydeligvis altfor spent på turen, og hadde gått i forveien..

Vi startet fra veien kl 12.45. Alle aldersgrupper var representert. Fra 4 år og oppover.

Vi tok oss god tid opp bakken, med litt pauser for å holde troppen samlet. Vår flokk talte 28 stk, og gjengen som gikk for seg selv var 11. På toppen av bakken, før vi gikk ned til sørsiden av øya, avtalte vi å ta det jevnt og rolig resten av veien, og gå innom helleristningene på returen. Men det ble en troppsamlende pause som falt seg slik at vi allikevel tok en stopp ved helleristningene på vei utover.

Vi var lite plaget med våtmark, stien var tørr og grei stort sett hele veien, med få unntak. Temperaturen var perfekt, og været var upåklagelig for en tur på øya. Noen av oss fikk også sett ørna fly rett over oss.

Med unntak av noen få, kom alle seg gjennom ura noen hundre meter før mål, og frem til hula ca 14.15. Med veldig rolig gange og jevne pauser, hadde vi da brukt ca 1,5 time.

De som ville gikk opp og inn i hula, som hadde fine lysforhold akkurat da, og fikk kjølt seg ned inne i det svale fjellet. Matpausen tok noen i fjellsiden utenfor åpningen, og noen i fjæresteinene.

På returen ble gruppen dels splittet.  Noen skulle rekke ferga sørover, og noen ville bare begynne å gå, og resten av oss hadde veeeldig god tid til ferga til Måløy som gikk kl 18.30. (Klokka var på det tidspunktet 15.00) Veien tilbake tok vi derfor også i rolig og greit tempo.

På bakketoppen før nedstigningen til Husevåg ble det en plutselig og uformell rastepause. God utsikt mot Vågsvåg, Holvik og Husevåg. Og mange av fjelltoppene i Vågsøy.

Da vi var nede igjen, (16.15) begynte noen å gå mot fergekaia, og noen valgte å komme seg litt rundt på øya med bil og se seg litt rundt.

En fin tur, i godt selskap, med 38 personer totalt (selv om vi hadde ei selvstendig gruppe - men som var der i anledningen YNTs tur)

Takk for turen.

-Tonje og Karin-

En god flokk på vei utover.
En god flokk på vei utover. Foto: Tonje Elisabeth Husevåg
Utsikt mot Bremanger.
Utsikt mot Bremanger. Foto: Tonje Elisabeth Husevåg
Fin natursti.
Fin natursti. Foto: Tonje Elisabeth Husevåg
Utsikt mot Klovningen.
Utsikt mot Klovningen. Foto: Tonje Elisabeth Husevåg
Stien går langs fjæresteinene, gjennom ura og over neset.
Stien går langs fjæresteinene, gjennom ura og over neset. Foto: Tonje Elisabeth Husevåg